Tänään kello 9 aamulla kävin tapaamassa lääkäriä perinnöllisyyspoliklinikalla. Mukava, selkeäpuheinen ja huumorintajuinen lääkäri sanoi lähes heti, että hänellä on minulle hyviä uutisia! Yhtäkään geenivirhettä ei löytynyt tutkimuksissa! Sain siis "puhtaat paperit" perinnöllisyystutkimuksista, jess!

Olo on todella helpottunut. Hieman epätodellinen kuitenkin, sillä olin jotenkin kai kovastikin varautunut siihen, että lääkäri kertoo minun kantavan jotakin geenivirhettä. Ihanaa, ihanaa, ihanaa oli kuulla nämä tulokset!

Lääkäri kertoi kuitenkin uskovansa, että meidän perheen naisilla on hieman suurempi riski kuin se tavallinen 12% riski sairastua elämänsä aikana rintasyöpään. Geenivirheitä kun on tuhottoman paljon sellaisia, joita ei nykytiede vielä ole tunnistanut, mutta pahimmat kuulema on nyt minulta tutkittu. Perinnöllisyyspolikliniikan lääkäri kertoi, että meidän perheen naiset saavat 25 vuoden iän jälkeen käydä tutkituttamassa rintansa säännöllisesti kunnallisella puolella, joka toisaalta oli hyvä uutinen mielestäni. Olen kuullut ja lukenut ihan liian monta sydäntäsärkevää tositarinaa siitä, miten meitä nuoria rintasyöpäpotilaita ei ole otettu vakavasti ennenkuin on jopa liian myöhäistä. Haluan, että jos esimerkiksi siskontyttäreni tulevaisuudessa 26-vuotiaana menee lääkärille näyttämään rintaansa outojen tuntemuksien vuoksi, hänet tutkitaan, eikä vaan sanota, että "noin nuorella ei ole rintasyöpää". Toivon kuitenkin koko sydämestäni, että olen perheemme viimeinen nuorena syöpään sairastunut.