Tänään kävin tapaamassa sädehoito-lääkäriä. Ai, että oli muuten mukava käynti! Mielettömän ihana lääkäri, joka osasi niin upeasti selittää kiireettömästi ihan kaiken ja vielä lisää. 

Minä tulen siis saamaan viiden viikon ajan jokaisena arkipäivänä sädehoitoa leikatun rinnan ja poistettujen imusolmukkeiden alueelle. Vaikka kasvain saatiin hyvin poistettua ja tervettä kudosta poistettiin tarpeeksi paljon "saastuneen" kudoksen lisäksi, varmistetaan tällä tulevalla sädehoidolla, että jos alueelle kuitenkin joku pienen pienikin syöpäsolupirulainen olisi jäänyt perheen perustamistoiveissa niin se sukulaisineen sekä kavereineen saavat mahdollisimman pitkän porttikiellon.

Sädehoito tulee olemaan ihan pala kakkua verrattuna sytostaattihoitoihin. Minulle annettava sädehoito saattaa aiheuttaa iho-ongelmia sädetettävälle alueelle (esim ihon palamista), lievää väsymystä ja sädehoidon jälkeen saattaa keuhko-oireita ilmaantua (mutta nekin ohimeneviä).

Kahden viikon päästä on "sädehoidon suunnittelu osa 2", sädehoidon simulointi, jonka perusteella sitten mm fyysikko mittaa juuri mulle oikeat sädetykset. Itse sädehoito alkaa näillä näkymin (mikäli viimeinen sytostaattihoito toteutuu ajallaan) elokuun viimeisenä torstaina, eli noin kolme viikkoa viimeisestä sytostaattihoidosta.

Tämä yllä mainittu ihana sädehoito-lääkäri kävi kanssani läpi sädehoitoni lisäksi myös yleisesti diagnoosiani. Hän totesi rehellisesti, että eihän tämä mun tilanteeni hyvä ole, mutta koska minulla on osittain hormooni positiivinen tuo syöpä ja vielä Her-2 positiivinenkin, tarkoittaa se kuitenkin, että enemmän hoitoja on annettavissa. Hän myös ensimmäisenä vastasi suoraan ja rehellisesti kysymykseeni "kuinka kauan mulla todennäköisesti on ollut syöpä minun tietämättäni?". Vastaus kysymykseen oli, että ainakin yli vuoden taudin toteamisvaiheessa, todennäköisesti jopa kauemminkin. HUI!!! Mutta se voi selittää miksi tuo keskimmäinen ei ikinä oikein suostunut oikeasta rinnastani syömään, vaan suosi vasenta täysin, viimeisen puoli vuotta imetystä tämä keskimmäisemme ei suostunut ollenkaan syömään oikeasta rinnasta... jännä juttu... JA HERÄTYS TEILLE KAIKILLE LUKIJOILLE: TUTKIKAA RINTOJANNE JA KÄYKÄÄ VAIKKA TURHAAN SIELLÄ LÄÄKÄRILLÄ TUTKITUTTAMASSA RINTOJANNE!!!